Dozmat Község Önkormányzata
9791 Dozmat,
Fiumei utca 26.
Telefon: 36309025130

Dozmat Község Önkormányzata
9791 Dozmat,
Fiumei utca 26.
Telefon: 36309025130

Beszámoló az útfejlesztésekről

2018. szeptember 13., 10:25
2018: az útépítések éve Dozmaton

Lassan befejeződnek az idei évi útépítési és felújítási munkák a faluban, melyekről egy összefoglalót az alábbiakban olvashatnak:

  1. Bekötőút felújítása.

Ezt a projektet a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi. A beruházás Uniós pályázat segítségével a TOP-1.3.1-15-VS1 szám alatt valósul meg 68 millió Ft-ból, melyhez Dozmat önkormányzatának nem kell anyagilag hozzájárulnia. Mindenki láthatja, hogy egy nagyon jó minőségű, komoly vastagsággal bíró utat „kap a falu”, mely hosszú évtizedekig fog kiszolgálni bennünket. A projektben 400 méter teljes útfelújítás és az Arany-patak híd komplett átépítése szerepel.

  1. Új lakóterület (Kilátó utca és Regős-köz) útépítése.

Ez a beruházás elkészült. Az útépítést megelőzően korábban már megépítésre kerültek a vízelvezető árkok, és 7 méter szélességben az út zúzott köves alapja. Most egy 5 cm bazaltkiegyenlítés után 7+3,5 cm, azaz összesen 10,5 cm vastag aszfaltréteg került az útra. Az út 2 szélére 1,5-1,5 méter széles útpadka épült és kihelyeztük a szükséges KRESZ táblákat is. Összesen 351 méter új út készült el. A beruházást az önkormányzat itt eladott önkormányzati telkek vételárából finanszírozta, összesen 12,4 millió Ft + ÁFA összegben. (Azaz a telket megvásárlók fizették)

  1. Szabadság utca felújítása.

A képviselőtestület egyhangú döntése alapján a részben pályázati forrásból megvalósított Pinkafői utca felújítása mellett ezt is betettük az idei felújítások közé, mivel érdemes és olcsóbb volt egyszerre elvégezni ezeket a felújításokat, nem kellett kétszeri felvonulást fizetni a gépek után. Aki látta, az tudja, hogy milyen nagy és komoly költségű gépek végezték a munkát, az útalap megerősítését szolgáló remix technológiához a kivitelezőnek Ausztriából kellett hoznia a gépeket. Az utcában kb. 240 méter hosszban megtörtént a régi aszfalt nagy részének felmarása és remixelése, a híd úttestének kiegyenlítése, új aszfaltréteg terítése (4 cm), és az útpadkák megerősítése. A beruházásba belefért az is, hogy egy vízelvezető folyókat építsünk be a Szabadság és Pinkafői utca kereszteződésében. Még a 2018-as költségvetés készítésekor egy sokkal bonyolultabb és így költségesebb megoldást terveztünk, ami akár 1,5 millió Ft-ba is kerülhetett volna, ezzel a megoldással viszont „megúsztuk” 138.000 Ft-ból, ami a folyóka ára. A kivitelező pedig pluszpénz nélkül lerakta!. A Szabadság utca teljes felújítása bruttó 5.147.196 Ft-ba került.

  1. Pinkafői utca felújítása.

Örömmel tájékoztattuk Önöket már tavaly arról, hogy sikerült az útfelújításra 50%-os állami pályázati támogatást nyerni. A felújítás keretében az út elején új vízáteresz került kiépítésre, a régi aszfalt felmarása és remixelése utána az eredeti útszélességhez képest némileg szélesebben került 6 cm vastag aszfalt leterítésre. A 2 oldali padka itt is meg lett erősítve. A pályázatban nem volt benne a Pinkafői utca 8-as számú ház előtti, jobb oldalra bekanyarodó aszfaltos szakasz felújítása, de a képviselőtestület úgy döntött, hogy az ott lévő aszfaltos út is legyen felújítva. Mivel itt kizárólag útfelújítás történt/történhetett, ezért az utána lévő a kavicsos szakaszt zúzott kővel tudtuk megerősíteni. Ez az eredeti költségvetéshez képest pótmunkát jelentett. Pályázaton 3.201.416 Ft-ot nyertünk, ehhez ugyanennyit hozzátett az önkormányzat saját forrásból, az említett pótmunkák értéke 635.081 Ft volt, így a teljes felújítás 7.037.913 Ft-ba került, ami kb. 185 méter út megújítását fedezte.

  1. Szabadság utca/Aranyeke utca/ Lovas utca egy részének útépítése

Ez a beruházás még tavaly év végén készült el. Ennek keretében a Kárpáti tértől építettünk egy teljesen új aszfaltos utat a régi kavicsos út helyére. Ez a beruházás azért valósulhatott meg, mert az önkormányzat értékesíteni tudta a templom felett lévő domboldalon a telkeket, és ugyanúgy ahogy a falu elején lévő új lakóterületnél, a vételárban itt is benne volt az út megépítése. Így ez az út szintén az itt telket vásárlók által kifizetett vételárból került kivitelezésre. Mivel a templom előtti szakaszon túl szúk volt a terület, hogy a „szokásos” 4 méter aszfalt 2-szer 1,5 méter padka műszaki tartalom megépülhessen, ezért az 5,5 méter széles, kiemelt szegélyes megoldást kellett választani. Ezek a szabványok, ezek a legkisebb szélességben építhető utak, amelyeket Az önkormányzat által megbízott úttervezők engedélyeztettek.

A beruházás keretében kiszélesítésre került a régi kavicsos út és zúzott kő került lerakásra. Itt is 7+3,5 azaz összesen 10,5 cm vastag aszfaltréteg épült meg 2 oldali kiemelt szegéllyel. A templomba és temetőbe autóval érkezők jobb kiszolgálása érdekében egy 6 férőhelyes térköves parkoló is megépült. Ahol már volt elég terület, ott már nem kellett a drágább 5,5 méter széles aszfaltos megoldást választanunk, így a 4 méter aszfalt plusz 2-szer 1,5 méter padka került megépítésre.

A beruházás részeként készült el a Lovas utcának számító plusz 85 méter hosszú szakasz is Narda irányába vezető részen. 2017-ben a képviselőtestület elgondolkodott azon hogyan tudna az önkormányzat segíteni az útépítésben azokon a részeken, ahol van még belterületi útszakasz, de nincsen aszfaltos út és nem az önkormányzat adta el ott a telkeket (így az önkormányzatnak nem volt olyan bevétele, amiből ezeket az utakat meg lehetne építeni), de lakóházak vannak. A képviselőtestület egyhangúlag hozott egy olyan határozatot, hogy amennyiben egy ilyen érintett útszakaszon az összes ingatlantulajdonos vállal 300.000 Ft befizetését, úgy az önkormányzat megtesz minden tőle telhetőt az aszfaltos út megépítése érdekében, ugyanolyan minőségi paraméterekkel, mint ahogy a többi út elkészült. (7+3,5 cm aszfalt, 2-szer 1,5 méter padka, stb.)

Mivel ezen a 85 méteres szakaszon az érintett ingatlantulajdonos vállalta és ki is fizette a 300.000 Ft-ot, ezért készülhetett el ez a szakasz a temető előtti úttal együtt. Ez az önkormányzati határozat továbbra is érvényben van, így van még lehetőség arra, hogy így épüljenek utak a jövőben. Korábban a Tölgyfa utca is az ott lakók hozzájárulásával együtt készülhetett el.

A Szabadság utca/Aranyeke utca/Lovas utca fent említett részének útépítése, mely kb. 300 méteres szakasz plusz a 6 parkoló összesen 14,5 millió Ft + ÁFA összegbe került.

Ha összesítjük ezeket a beruházásokat, akkor a következő számokat kapjuk. Megépült vagy megújult összesen 1076 méter önkormányzati út, 36,5 millió Ft + ÁFA összegből (bruttó 46,35 millió Ft). Összehasonlításul a bekötő út 68 millió Ft-ba kerül vagy egy közeli településen 152,9 millió Ft-ból épül kerékpárút.

Biztos sokan olvassák, hallják, hogy milyen nagy problémák vannak ma a magyar építőiparban, és mennyivel emelkedtek meg mind az anyag, mind a kivitelezési árak. Ezeket a beruházásokat (is) azonban mind régi és jóval olcsóbb áron szerződtük le, így az önkormányzat igen szerencsés ebből a szempontból, hogy ez az árrobanás eddig nem érintette hátrányosan. Sőt, mivel a szükséges önkormányzati fejlesztések nagy részét elvégeztük az elmúlt években, ezért komoly előnyben vagyunk más településekhez képest, akiknek erre eddig nem volt forrásuk/lehetőségük, ugyanis most már mindent sokkal drágábban lehet csak megépíteni, felújítani. Nagyon sok önkormányzat a megnyert pályázatait sem tudja egyelőre kivitelezni, mert a 2016 környékén beadott költségvetések/árak mára teljesen tarthatatlanok, azokhoz képest akár 30-50%-kal is többe kerül ma egy kivitelezés.

Tisztelettel, Horváth Ádám, polgármester

Dozmat, 2018.09.10.




« Vissza az előző oldalra!


Dozmat Község Önkormányzata - Magyar